Traillöpning – Jonas Leandersson

Traillöpning

Löpning, denna klassiska och enkla form av fysisk aktivitet, har alltid varit mig nära. Som liten handlade löpningen mest om själva tävlingsmomentet och att komma först oavsett vad det handlade om; först runt huset när vi lekte friidrott i trädgården, först till ytterdörren före mina syskon när vi kom hem varje dag med bilen. Under min uppväxt utvecklades löpningen från att vara ett tävlingsmoment i vardagen till att bli en stor del av mitt idrottsliga jag.

På senare år har trail-löpningen tagit rejäl fart i löparsverige och idag är det många som lämna cykelbanorna och elljusspåren för en mer varierande utmaning i den svenska naturen. Som orienterare sedan barnsben har fler terrängmil i benen än jag kan räkna, och jag tänkte i denna text dela med mig av några av mina erfarenheter utifrån trail-löpningens utmaningar.

Löpning i terräng kan innebära en större utmaning, eftersom underlaget hela tiden skiftar i karaktär, jämfört med löpning på hårdare underlag. Detta gör att löpsteget blir mer varierat då kroppspositionen förflyttas och löpsteget behöver anpassas efter terrängen och inför varje steg. Den stora skillnaden jag upplever är att rytmen i löpningen då blir helt annorlunda, jämfört med löpning på hårdare och stabilare underlag.

För att klara av variationen i terrängen finns det egentligen inga genvägar. Du behöver helt enkelt träna på att springa i terräng och variera dina rundor så mycket som möjligt. Det är först när du börjar kunna slappna av även på de små skogsstigarna som flytet i löpningen infinner sig och du springer effektivt. För att nå dit krävs det att du kan sätta ner foten i ojämn terräng utan att egentligen titta på marken, och ändå ha styrkan och kroppskontrollen att effektivt ta dig vidare i nästa löpsteg. Om det dessutom ska vara effektivt i längden ska du inte bara klara av det några steg, utan hela vägen.

Jag använder mig själv av blicken för att kunna bilda mig en uppfattning av vad som väntar och därmed skapa mig tid att planera min väg framåt. Jag arbetar aktivt med att växelvis höja respektive sänka blicken för att se hur terrängen ser ut och planerar därefter de kommande stegen. Detta gör att jag för att få en den framförhållning jag behöver för att flyta fram mer i min löpning. Terräng kan variera i svårighetsgrad mellan olika partier, i mer tekniska partier med mycket stenar och rötter krävs ett mer trippande steg och en högre koncentration i löpningen medan det på andra lättare partier finns utrymme att lyfta blicken längre fram och få tid att slappna av något i löpningen. Sammantaget tycker jag löpning i terräng är väldigt krävande både fysiskt och psykiskt för att det krävs en hög koncentration nästan hela tiden. Ofta brukar jag vara väldigt trött i huvudet efter att ha sprungit ett terränglopp, och jag märker då vilken koncentration det krävs för att kunna springa riktigt fort hela vägen. Ett tips är därför att träna på områden där du får variation i svårighetsgrad, och att våga utmana dig själv med att kanske till och med springa utanför stigen korta sektioner.

Skovalet är också något som skiljer sig mellan löpning i terräng och löpning på slätt underlag. Det viktigaste för mig när det kommer till val av skor är att den sitter skönt på foten, känns smidig att springa med och har ett grepp som funkar för dagens utmaningar. En sko som är skön och smidig är viktigt för att jag ska kunna slappna av i löpningen helt enkelt. Jag har alltid tyckt att en sko med en något styvare sula och hälkappa är att föredra när jag flyttar ut i terrängen. Det ger en något stabilare känsla för sidledsrörelser i foten på det ojämna underlaget och ger ett viss skydd mot vassare stenkanter och rötter som annars lätt kan kännas genom skon. Greppet är annars det centrala när det kommer till skoval, eftersom jag vill kunna lita på att mitt löpsteg kan genomföras utan att jag riskerar att halka till och tappa rytmen eller att skada mig. Greppförmågan varierar mellan olika skor beroende på t.ex gummit i sulan och olika väderlekar. Just därför är det viktigt att tänka på att skon ska klara just ”ett grepp som funkar för dagens utmaning”. Jag har några olika skor att välja på beroende på terräng och väderlek, där jag i slutändan väljer det som känns bäst för dagen. Men det viktigaste att tänka på när det gäller skoval är att du ska känna att skon funkar för just dig och att du känner dig trygg i den.

Amazing trail som genomförs två gånger per år, en gång under sommaren och en gång på hösten, går genom en varierad och riktigt fin nackaterräng. Banan skiftar i karaktär och som helhet möts du som löpare av såväl mycket tekniska som lättlöpta partier. Oavsett vilken bana du springer så behöver du disponera loppet och anpassa din löpning utifrån de olika partierna och dina svagheter och styrkor. Det är lätt att i de lätta partierna lockas till att gå på för hårt och sen straffas när terrängen skiftar och blir mer teknisk. Min upplevelse efter att ha sprungit loppet de senaste åren är att det gäller att spara energi och koncentration till de tekniska partierna och samtidigt våga slappna av, framför allt i huvudet på de lätta partierna. Trött kommer du hinna bli oavsett, så det är ingen brådska att pressa sig direkt från start. Försök hellre se till att du får ett flyt i löpningen hela vägen, så att du även på slutdelen av loppet kan hålla samma tempo och flyt oavsett terrängavsnitt. Under höstens lopp utmanas du inte bara av de olika terrängtyperna, utan också av mörkret. Här behöver du en pannlampa för att hitta vägen fram, något som också kan vara nyttigt att träna på innan. Att glida fram i mörkret med hjälp av reflexerna är en lika magnifik känsla som en tuff utmaning för koncentrationsförmågan. I mörkret blir framförhållningen ännu viktigare då sikten begränsas, och du kommer samtidigt behöva hitta vägen fram längs banan och hålla flytet i löpningen. Efter min senaste Amazing Trail i höstas var jag ungefär lika urladdad mentalt som efter en stor tenta, och precis som inför en tenta krävs både träning och övning för att kunna prestera just när det gäller.

Jag hoppas att ni nu fått med er några tips inför ert fortsatta springande och kanske ses vi redan i höst när Amazing Trail åter arrangeras ute på Hellasgården.